جواب سوالات درس دوستان ما فارسی دوم دبستان
جواب سوالات درس دوستان ما : درس هفتم فارسی دوم دبستان همراه با متن کامل درس و لغات سخت و حل سوالات درس و انواع دیکته
درس هفتم کتاب فارسی دوم دبستان ” دوستان ما ” از صفحه 42 تا صفحه 48 می باشد.
که شامل موارد ذیل است:
1- لغات سخت و هم خانواده کلمات درس دوستان ما
2- متن کامل درس دوستان ما
3- جواب سوالات درست و نادرست ، گوش کن و بگو ،حالا تو بگو و پیدا کن و بگو
4- کلمات مهم مورچه اشک ریزان ، چرا اشک ریزان؟
5- انواع املای درس دوستان ما
لغات سخت درس هفتم فارسی دوم دبستان « دوستان ما » :
گندم – قشنگی -کشاورز
پخته – سحر خیز – رفتگر
زحمت کش – راحت – باغ های
خوش رنگی- باغبان- منظّمی
ترتیب- ایجاد – مرتّب – معلّم
نظم و ترتیب- مأمور راهنمایی و رانندگی
با نشاط – سخت کوش – پرورش
هم خانواده درس هفتم فارسی دوستان ما :
گر = کارگر – رفتگر – سفالگر – آهنگر
سر = سرسبز – سربار – سرحال – سردرد – سرباز
راننده = رانندگی
سازنده = سازندگی
ساز = داروساز – سازه – سازمان – آهنگساز
متن کامل درس هفتم « دوستان ما »
دوستان ما
چه گندم های زرد قشنگی! این ها را چه کسی کاشته است؟
کشاورز ؛ همان کشاورز کوشایی که دوست ماست.
چه نان گرم و خوش مزهای! چه کسی آن را پخته است؟
نانوا ؛ همان نانوای سحر خیزی که دوست ماست.
چه کوچه ها و خیابان های پاکیزه ای!
چه کسی آن ها را تمیز و پاکیزه کرده است؟
رُفتگر؛ همان رفتگر زحمت کش و مهربانی که دوست ماست.
چه خانه هایی راحت و زیبایی! این خانه ها را چه کسی ساخته است؟
بنّا؛ همان بنّای پُرکاری که دوست ماست .
چه باغ های سرسبز و چه گل های خوش رنگی!
این درخت ها و گل ها را در این باغ ها چه کسی کاشته است؟
باغبان؛ همان باغبان پرتلاش که دوست ماست.
چه خیابانهای منظّمی! چه رفت و آمد مرتّبی!
این نظم و ترتیب را در خیابان ها، چه کسی ایجاد کرده است؟
مأمور راهنمایی و رانندگی؛ همان مأموری که دوست ماست.
چه کلاس شاد و با نشاطی!
چه دانش آموزان دوست داشتنی و سخت کوشی!
این گل های شاداب را چه کسی پرورش داده است؟
معلّم؛ همان معلّم مهربان و دانایی که دوست ماست.
این دوستان خوب و چیزهای قشنگ را چه کسی آفریده است؟
جواب سوالات درس هفتم کتاب فارسی دوم دبستان
جواب سوالات درس هفتم دوم ابتدایی
کلمات مهم بخوان و بیندیش مورچه اشک ریزان ، چرا اشک ریزان؟
هیچ کس- خوش مزه – می پیچید -کلاغ ها
گنجشک ها – خمیر- تنور – گریه و زاری
غم و غصّه – پر ریزان – صدای ناله
برگ ریزان – می دود – صحیح – نیفتاده
معلوم – بیفتم – نسوخته – اشتباه
درک و دریافت :
1- وقتی مورچه پاهای خاله پیرزن را لبه ی تنور دید چه کرد؟
فکر کرد خاله پیرزن توی تنور افتاده است و گریه و زاری کرد.
2- وقتی خبر سلامتی خاله پیرزن در ده پیچید ، چه اتفاقی افتاد؟
همه از پیر و جوان به خانه ی خاله پیرزن رفتند . و از نان های خوش مزه اش خوردند و به اشتباه مورچه خندیدند.
نکته مهم و ضروری
* از مزایای املای بدون نقطه اين است که باعث افزایش تقويت حافظه ی دیداری و بالا رفتن قدرت تمركز دانش آموزان مي گردد.
این روش علاوه بر بالا بردن هوش و عملکرد دانش آموز به پیشرفت ایشان در نوشتن املا و افزایش دایره لغات و شناخت کلمات ، کمک بسزایی می کند.
اولیاء محترم لطفاٌ قبل از اینکه دیکته بدونه نقطه را به فرزندتان بدهید.
از او بخواهید یک بار متن درس مورد نظر را با دقت مطالعه کند و سپس برگه را در اختیار فرزندتان قرار بدهید .
و از ایشان بخواهید هر جای کلمات متن كه نیاز است نقطه بگذارند و متن را تکمیل کند.